6.5.10

India, Cina, Melayu, Semua Sama je


mula mula nak buat kawan, memang la segan segan..tapi bila dah kena kongsi kerusi, kongsi buku, kongsi makanan, cepat je la kamcing (rapat) lepas tu.

kita tak pernah terfikir apa bangsa dia..cina? india? melayu? semua sama je..yang penting datang sekolah nak belajar, main, dan buat kawan banyak banyak..apatah lagi, kita tak pernah cuba untuk faham maksud 'bangsa' kerana kita tak pernah kisah pun.

...kadang kadang, budak yang tak tahu dan tak faham istilah 'bangsa' dan 'perkauman' itu lebih baik daripada si dewasa yang 'terlebih' faham dan cuba menggunakannya untuk kepentingan sendiri..

..contohi kata kata budak dalam video ni:

"what is race? race is race car lah!"